Program
Potwierdzeni
Goście Specjalni
- Marzena Czarnecka, Minister Przemysłu
- Maciej Bando, Podsekretarz Stanu, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej
- Krzysztof Bolesta, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska
- Miłosz Motyka, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska
- Ignacy Niemczycki, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii
- Michał Gramatyka, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji
- Marek Gzik, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Nauki I Szkolnictwa Wyższego
- Jurand Drop, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów
- Michał Dąbrowski, Prezes Zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu
- Jerzy Fijas, Zastępca Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych ds. Zrównoważonej Gospodarki Leśnej
- Jerzy Małachowski, Dyrektor NCBR
- Dorota Zawadzka-Stępniak, Prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
- Andrzej Porawski, Dyrektor Generalny Związku Miast Polskich
- Łukasz Smółka, Marszałek Województwa Małopolskiego
- Jerzy Buzek, Prezes Rady Ministrów w latach 1997-2001, Przewodniczący Parlamentu Europejskiego w latach 2009-2012
- Elżbieta Bieńkowska, Komisarz UE ds. rynku wewnętrznego i usług w latach 2014-2019
- Maciej Nowicki, Minister Środowiska w latach 2007-2010
- Marcin Korolec, Minister Środowiska w latach 2011-2013
- Michał Kurtyka, Minister Klimatu i Środowiska w latach 2019-2021
- Rafał Gawin, Prezes Urzędu Regulacji Energetyki
- Grzegorz Onichimowski, Prezes Polskich Sieci Elektroenergetycznych
- Wojciech Tabiś, Prezes Zarządu Agencji Rynku Energii
- Wiesław Paluszyński, Prezes Polskiego Towarzystwa Informatycznego
- Bartosz Kublik, Prezes Banku Ochrony Środowiska
- Agnieszka Jankowska, Przewodnicząca Rady ds. Cyfryzacji
9:00-9:30 | Otwarcie II KER | |||||||||
9:30-11:30 | Sesja plenarna 1 | SP1 Energetyka rozproszona w polskiej transformacji energetycznej. Założenia polityki energetycznej Polski. Interesariusze transformacji o planach i działaniach rządu. | ||||||||
11:30-12:00 | Przerwa | |||||||||
12:00-12:30 | Sesje tematyczne | ST1 Energetyka obywatelska i społeczności energetyczne S3A | ST2 Samorząd terytorialny w transformacji energetycznej S1 | ST4 Technologie w transformacji energetycznej S2 | ST8 Gospodarczo-społeczne konteksty energetyki rozproszonej S4A | ST3 Energetyka przemysłowa S4B | Warsztaty Miasta Krakowa cz. 1 S4C | Warsztaty Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Biogazowego i Biometanowego dot. BCU S4E | Hackathon architektoniczny AYA Found S3B | rozmowy indywidualne S4D |
12:30-13:00 | ||||||||||
13:00-13:30 | ||||||||||
13:30-14:00 | ST13 Nauka, innowacje i kadry dla transformacji energetycznej S3A | ST12 Ekonomika finansowania transformacji energetycznej S4A | ST14 Gospodarka o obiegu zamkniętym w energetyce rozproszonej S4B | Warsztaty Miasta Krakowa cz. 2 S4C | Seminarium Transition Technologies-Systems S4E | rozmowy indywidualne S4D | ||||
14:00-14:30 | ||||||||||
14:30-15:00 | ||||||||||
15:00-16:00 | Lunch | |||||||||
16:00-17:30 | Sesja plenarna 2 | SP2 „Siły napędowe polskiej transformacji energetycznej” Debata sprawczych uczestników procesu transformacji | ||||||||
19:00-22:00 | Bankiet | Wręczenie nagród (w tym Kreator Nowej Energetyki) |
9:00-10:30 | Sesja plenarna 3 | SP3 Energetyka rozproszona w polityce UE – założenia i implikacje. Jak zadbać o interes Polski w polityce energetycznej UE? | ||||||||
10:30-11:00 | przerwa | |||||||||
11:00-11:30 | Sesje tematyczne | ST9 Energetyka rozproszona dla środowiska i klimatu S1 | ST6 Ciepłownictwo, kogeneracja i łączenie sektorów S4A | ST5 Cyfryzacja energetyki rozproszonej S2 | ST7 Dobre i złe praktyki w krajach UE S3B | ST17 Warsztaty zespołu organizacji rozwijających ER S4B | Warsztaty Miasta Krakowa cz. 3 S4C | Warsztat EnerSim S4E | Hackathon architektoniczny AYA Found S3A | rozmowy indywidualne S4D |
11:30-12:00 | ||||||||||
12:00-12:30 | ST16 Energetyka rozproszona a bezpieczeństwo energetyczne S4B | |||||||||
12:30-13:00 | ST10 Społeczne potencjały i deficyty transformacji energetycznej S1 | ST15 Mobilność w transformacji energetycznej S4A | ST11 Legislacja i regulacje dla energetyki rozproszonej S3B | Warsztaty Miasta Krakowa cz. 4 S4C | rozmowy indywidualne S4D | |||||
13:00-13:30 | ST18 Spotkanie ambasadorów transformacji energetycznej S4B | Seminarium Krakowskiego Parku Technologicznego S4E | ||||||||
13:30-14:00 | ||||||||||
14:00- 14:30 | przerwa | |||||||||
14:30- 16:00 | Sesja plenarna 4 | SP4 Polska transformacja energetyczna: ambicje i realia Rok 2050 – jaka Polska po transformacji? | ||||||||
Zamknięcie | Podsumowanie dotychczasowego przebiegu Kongresu | |||||||||
16:00- 16:45 | Lunch |
8:00-9:00 | Rejestracja | |||
9:00-10:30 | Sesja plenarna, prof. dr hab. inż. Jan Kiciński, prof. dr hab. inż. Stanisław Nagy | |||
10:30-11:00 | Sesja posterowa – prezentacja przez autorów – Hol B1, I piętro | |||
11:00-11:30 | przerwa kawowa + dodatkowa rejestracja | |||
Sesja 1A, sala B1-121 | Sesja 1B, sala B1-H24 | Sesja 1C, sala B2-110 | Hol w B1 | |
11:30-12:30 (3 wystąpienia) | Geotermia płytka i głęboka Przewodnicząca: dr hab. inż. | Magazynowanie i konwersja energii cz. 1 Przewodniczący: | Wycena energetycznych projektów inwestycyjnych: opłacalność i ryzyko cz. 1 Przewodniczący: | sesja posterowa (kontynuacja) |
12:30-13:00 | przerwa kawowa | |||
Sesja 2A | Sesja 2B | Sesja 2C | ||
13:00-14:30 (5 wystąpień) | Budownictwo proaktywne Przewodniczący: | Magazynowanie i konwersja energii cz. 2 Przewodniczący: | Wycena energetycznych projektów inwestycyjnych: opłacalność i ryzyko cz. 2 Przewodniczący: | |
14:30-15:30 | Przerwa obiadowa | |||
Sesja 3A | Sesja 3B | Sesja 3C | ||
15:30-17:00 (5 wystąpień) | Współpraca RZE Przewodnicząca: | Odzyskiwanie energii z otoczenia (energy harvesting) Przewodniczący: | Geotermia oraz podziemne magazynowanie energii i ciepła Przewodnicząca: |
Sesje Plenarne
Koordynator | Opis sesji | Prelegenci |
Bogusław Chrabota, redaktor naczelny dziennika „Rzeczpospolita” | W ramach pierwszej sesji plenarnej przedstawiciele rządu przedstawią założenia polityki energetycznej Polski oraz swoją wizję umiejscowienia ER w kontekście przemian transformacyjnych. Tematyka sesji:
|
|
Koordynator | Opis sesji | Prelegenci |
Olgierd Dziekoński, Przewodniczący Fundacji Miasto ZMP |
Druga sesja plenarna odpowie na pytanie, jaki jest pomysł władz samorządowych na transformację w miastach i gminach, które są istotnymi konsumentami energii. Debata prezydentów, marszałków i burmistrzów Tematyka sesji:
|
|
Koordynator | Opis sesji | Prelegenci |
Marcin Korolec, Prezes Instytutu Zielonej Gospodarki, Minister Środowiska w l. 2011-2013 |
Debata o założeniach i implikacjach energetycznej oraz klimatyczno-środowiskowej polityki UE dla kraju. Jej uczestnicy zaproponują działania, które pozwolą Polsce nie tylko wywiązywać się z zobowiązań członkowskich, ale również rozwijać gospodarczo. Tematyka sesji:
|
|
Koordynator | Opis sesji | Prelegenci |
Edwin Bendyk, Prezes Fundacji Batorego, publicysta „Polityki” |
Wybitni eksperci zastanowią się, jak Polska może sprostać wyzwaniom transformacyjnym w perspektywie nadchodzących dziesięcioleci. Co można zrobić, by optymalnie spożytkować ten czas – z korzyścią i dla środowiska, i dla gospodarki? |
|
Sesje tematyczne
Koordynator | Opis sesji | Prelegenci |
Albert Gryszczuk, Krajowa Izba Klastrów Energii i OZE |
W swoich pierwotnych założeniach klastry energii oraz inne rodzaje społeczności energetycznych miały być jednym z narzędzi do organizowania i aktywizowania lokalnych społeczności energetycznych. Ich rolą było wspieranie transformacji energetycznej (TE) poprzez zdecentralizowanie produkcji energii, tworzenie potencjału do jej bilansowania na poziomie lokalnym, zapewnienie większej stabilizacji lokalnych sieci energetycznych oraz promowanie innowacji i rozwoju nowych technologii. Uważano, że modele ich funkcjonowania mogłyby być adaptowane i rozwijane również poza Europą i w ten sposób powinny przyczynić się do tworzenia globalnej sieci współpracy na rzecz zielonej energii. Eksperci zajmujący się tematem rozwoju klastrów i społeczności energetycznych uważają, że większości z tych założeń nie udało się zrealizować wcale albo udało się jedynie w szczątkowym zakresie. Cele:
|
|
Koordynator | Opis sesji | Prelegenci |
Olgierd Dziekoński, Związek Miast Polskich | Proces transformacji energetycznej (TE) jest nieuchronny. Kluczem do jego skutecznej, szybkiej oraz społecznie akceptowanej realizacji jest wskazanie instytucji, które pełniłyby rolę liderów i promotorów zmian. Ich zadaniem byłyby nie tylko doradzanie w sprawie nowych technologii służących kompleksowej transformacji, ale też proponowanie partnerów inwestycyjnych, szczególnie w wymiarze energetyki lokalnej. Do przeprowadzenia transformacji w kierunku energetyki zdecentralizowanej potrzebujemy instytucjonalnej siły sprawczej funkcjonującej w formule rozproszonej. Funkcję driving force TE, a także trendsettera, kreatora zmiany powinien pełnić samorząd terytorialny. Cele:
| Segment I
Segment II
Segment III
|
Koordynator | Opis sesji | Prelegenci |
Andrzej Kaźmierski, b. dyrektor departamentów OZE (ME) i Gospodarki Niskoemisyjnej (MRiT) | Dekarbonizacja przemysłu jest jednym z kluczowych wyzwań transformacji gospodarki. Wynika to przede wszystkim z faktu, że przemysł wciąż na dużą skalę wykorzystuje paliwa kopalne, a co za tym idzie – ma znaczący wpływ na poziom emisji gazów cieplarnianych. Jednak dekarbonizacja tego sektora jest motywowana również innymi czynnikami, takimi jak konieczność obniżenia kosztów produkcji czy – co pokazał kryzys energetyczny z 2022 r. – ograniczona dostępność paliw kopalnych. To proces, który leży w interesie wielkich przedsiębiorstw. Cele:
|
|
Koordynator | Opis sesji | Prelegenci |
Zbigniew Hanzelka, AGH w Krakowie | Zasadnicze znaczenie dla stworzenia infrastruktury technicznej wspierającej transformację energetyczną będą miały technologie przynależne do tzw. inteligentnych sieci elektroenergetycznych (smart grids) w połączeniu z odpowiednią polityką energetyczną i wspierającymi je regulacjami. Bez nich osiągnięcie wysokiego udziału odnawialnych źródeł energii w całkowitym bilansie generacji będzie bardzo trudne, jeżeli w ogóle możliwe. Potrzebujemy systemów elektroenergetycznych różniących się zasadniczo od istniejących – bardziej elastycznych, responsywnych i „inteligentnych”. Technologie tego typu warunkują rozwój rozproszonych źródeł energii. Cele:
| Panel I „Smart grids” Moderator: Waldemar Skomudek, AGH w Krakowie
Panel II „Magazyny energii” Moderator: Zbigniew Hanzelka, AGH w Krakowie
Panel III „Budownictwo” Moderator: Tomasz Wieja, AGH w Krakowie
|
Koordynator | Opis sesji | Prelegenci |
Krzysztof Heller, AGH w Krakowie | W polskiej i światowej energetyce zachodzi rewolucyjna zmiana polegająca na szybkim wzroście udziału energii pochodzącej z odnawialnych źródeł energii (OZE). Charakteryzują się one znaczącym rozproszeniem i pogodozmiennością, co rodzi konieczność dynamicznego zarządzania siecią elektroenergetyczną. W połowie 2024 r. w kraju istnieje ponad 1,4 mln instalacji prosumenckich oraz tysiące źródeł o większej mocy funkcjonujących pod postacią fotowoltaiki, farm wiatrowych czy biogazowni. Są one wykorzystywane jako indywidualne źródła energii, co stanowi dobry punkt wyjścia do zwiększania udziału OZE w produkcji energii. Rozproszenie i liczba tych instalacji rodzą jednak problemy z integracją w sieci, co skutkuje wyłączeniami i marnowaniem wyprodukowanej energii. Cele:
| Otwarcie i wprowadzenie:
Wystąpienia I
Dyskusja I W dyskusji wezmą udział wszyscy prelegenci oraz:
Wystąpienia II
Dyskusja II W dyskusji wezmą udział wszyscy prelegenci oraz:
|
Koordynator | Opis sesji | Prelegenci |
Jacek Szymczak, Prezes Izby Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie | Polskie ciepłownictwo systemowe, jako istotny partner w transformacji całego sektora energetycznego oraz w budowaniu świadomości ekologicznej społeczeństwa, zasługuje na tworzenie warunków umożliwiających jego rozwój. Należy zatem docenić, że w programie II Kongresu Energetyki Rozproszonej znalazła się sesja poświęcona tej problematyce. W ramach tego panelu przewidziane jest wprowadzenie, prezentacja programowa w formie wystąpienia keynote oraz główna część merytoryczna. Zaplanowana dyskusja między prezesami ciepłowniczych a przedstawicielami administracji centralnej to cenna okazja do przedstawienia postulatów branży i zaproponowania adekwatnych zapisów legislacyjnych. W toku dyskusji można spodziewać się poruszenia następujących tematów: trzy filary transformacji sektora ciepłownictwa systemowego, obszary współpracy międzysektorowej, cele i możliwości przedmiotowej współpracy, istota i znaczenie osiągania statusu efektywnego systemu ciepłowniczego, rozwój kogeneracji w kontekście rozwoju OZE oraz wykorzystywania ciepła odpadowego (w tym, prawne ujęcie definicji ciepła z odpadów jako ciepła odpadowego), bariery dla transformacji sektora – spojrzenie branżowe uwzględniające wielkość przedsiębiorstw ciepłowniczych, a także znaczenie komunikacji społecznej jako niezbędnego elementu wspierającego transformację całego sektora. Cele:
|
|
Koordynator | Opis sesji | Prelegenci |
Agnieszka Spirydowicz, KIKEiOZE | Transformacja energetyczna to kluczowe dla Europy oraz krajów europejskich, w tym także dla Polski, wyzwanie związane z bezpieczeństwem energetycznym, dążeniem do zrównoważonego rozwoju, poprawą efektywności energetycznej oraz redukcją emisji CO₂. Nieodzownym elementem tego procesu stają się społeczności energetyczne, które wspierają lokalną produkcję energii, zaangażowanie obywateli oraz decentralizację systemu energetycznego. Społeczności energetyczne to powoływane w całej Unii Europejskiej lokalne inicjatywy, w których obywatele, przedsiębiorstwa i samorządy współpracują, aby wspólnie zarządzać energią (produkować ją i konsumować) pochodzącą głównie z odnawialnych źródeł. Funkcjonowanie takich społeczności daje jej członkom liczne korzyści, takie jak zmniejszenie zależności od zewnętrznych dostawców energii (niezależność energetyczna:), redukcja kosztów energii dzięki produkcji lokalnej (oszczędności), zmniejszenie emisji CO2 i innych zanieczyszczeń (ekologia) oraz edukacja i zaangażowanie lokalnej społeczności w działania proekologiczne (wzrost świadomości). W ramach społeczności powstaje wiele projektów związanych z produkcją i konsumpcją energii odnawialnej, efektywnością energetyczną i bilansowaniem oraz innymi działaniami transformacyjnymi Cele:
|
|
Koordynator | Opis sesji | Prelegenci |
Łukasz Lach, AGH w Krakowie | Trwająca obecnie w Polsce transformacja energetyczna (TE) jest wieloaspektowym procesem. Fakt ten implikuje konieczność sprostania przez ośrodki decyzyjne wielu wyzwaniom w obszarze TE, takim jak zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego kraju, realizacja celów klimatycznych i środowiskowych, a także poprawa lub utrzymanie dotychczasowej jakości życia wszystkich obywateli. Przy tak złożonych uwarunkowaniach świadome, odpowiedzialne i szybkie podejmowanie optymalnych decyzji w obszarze energetyki wymaga dysponowania precyzyjnym aparatem analitycznym oraz wiarygodnymi i aktualnymi danymi. Tymczasem dostępne obecnie zasoby mają charakter wycinkowy i często opierają się na niespójnych i nieporównywalnych metodykach. Uniemożliwia to ich integrację i uzyskanie całościowego oglądu, a przez to nieosiągalne jest ich pełne i skuteczne wykorzystywanie w strategicznych procesach decyzyjnych. W celu rozwiązania wspomnianego problemu w roku 2023 w ramach programu strategicznego GOSPOSTRATEG powołano do życia Obserwatorium Transformacji Energetycznej (OTE) skupiające zespoły eksperckie z MRiT, AGH i NCBJ. OTE stanowi podmiot dysponujący zaawansowanym naukowym aparatem analitycznym i odpowiednim repozytorium danych, umożliwiającymi prowadzenie prac B+R, które mogą wspierać projektowanie, implementację oraz promowanie racjonalnych decyzji i polityk w zakresie TE. Cele:
|
|
Koordynator | Opis sesji | Prelegenci |
Patryk Białas, Dyrektor Centrum Innowacji i Kompetencji Park Naukowo-Technologiczny Euro-Centrum, społeczny koordynator polskich liderów Climate Reality Project, radny miasta Katowice | Grupą społeczną, która będzie najbardziej dotknięta skutkami procesu sprawiedliwej transformacji, są dzisiejsi młodzi ludzie. Tymczasem w dyskusji na temat sposobów przeprowadzania tego procesu często pomija się ich udział i nie uwzględnia się ich perspektywy. Badania pokazują, że terytorialne plany sprawiedliwej transformacji nie mają lokalnego charakteru i zaniedbują niektórych interesariuszy, w tym młodzież. Co więcej, chociaż z deklaracji młodych osób wynika, że rozumieją mechanizmy zmian klimatycznych, to w rozmowach ujawnia się, że nie do końca pojmują cele sprawiedliwej transformacji. Na Śląsku młodzież stanowiła także największą część grupy badanych, która uważała, że nie ma wpływu na przyszłość regionu. W ramach sesji przeprowadzony zostanie warsztat z grą „Sprawiedliwa Transformacja zależy od Ciebie!”, której celem jest aktywne zaangażowanie młodych ludzi w proces sprawiedliwej transformacji energetycznej. Cele:
|
|
Koordynator | Opis sesji | Prelegenci |
Barbara Worek, Uniwersytet Jagielloński | Transformacja energetyczna (TE), rozumiana jako zmiana w sposobie pozyskiwania energii – przejście od surowców tradycyjnych do źródeł odnawialnych – jest kwestią nie tylko technologiczną, ale również społeczną. Wymaga adaptacji na różnych poziomach życia społecznego – od indywidualnych gospodarstw domowych po przedsiębiorstwa i organizacje. Proces ten to wyzwania, ale również szansa, m.in. na poprawę stanu zdrowia i jakości życia ludzi oraz na rozwój wielu sektorów rynku. Polska, jako kraj z silnym, historycznie ugruntowanym powiązaniem energetyki z węglem, stoi przed koniecznością wprowadzenia radykalnych reform w celu zmiany struktury miksu energetycznego i bardziej zrównoważonego wykorzystywania dostępnej energii. Aby to osiągnąć, niezbędne jest zrozumienie i wsparcie ze strony społeczeństwa. Cele:
Identyfikacja kompetencji niezbędnych do zaangażowania obywateli w proces TE. |
|
Koordynator | Opis sesji | Prelegenci |
Wojciech Wrochna, Kancelaria Kochański & Partners | Celem sesji jest podjęcie merytorycznej dyskusji z udziałem szerokiej reprezentacji interesariuszy transformacji energetycznej na temat adekwatności proponowanych zmian legislacyjnych, które mają służyć zmaksymalizowaniu potencjału rozwoju energetyki rozproszonej. To także okazja do rewizji założeń planowanych nowelizacji oraz – jeśli zajdzie taka potrzeba – do zgłoszenia potrzeby zmiany kierunku krajowej legislacji w tym obszarze. Cele: • Przedstawienie aktualnie procedowanych zmian legislacyjnych i ocenia ich wpływu na proces transformacji energetycznej. |
|
Koordynator | Opis sesji | Prelegenci |
Tomasz Mironczuk, Dyrektor Zarządzający Pionem Analiz, Strategii i ESG, Bank Ochrony Środowiska | Realizacja każdego projektu związanego z transformacją energetyczną (TE) wymaga zapewnienia finansowania. Dotyczy to w szczególności inwestycji związanych z energetyką (ER) rozproszoną, które są prowadzone przez podmioty nienależące do Skarbu Państwa i niebędące jednostkami samorządu terytorialnego. ER jest zwykle rozwijana przez inwestorów, których skala działania i zasoby finansowe są mniejsze niż te, którymi dysponują kluczowe grupy energetyczne funkcjonujące w Polsce. Aby realizowane przez nich projekty miały zbilansowane ryzyko operacyjne oraz cenowe, potrzebne jest wprowadzenie rozwiązań systemowych. Szczególnie pożądane jest zbudowanie przewidywalnego otoczenia prawnego i ekonomicznego, które pozwoli na trafne szacowanie rentowności projektów i zwrotu z inwestycji. Cele:
|
|
Koordynator | Opis sesji | Prelegenci |
Marek Gorgoń, Marek Kisiel-Dorohinicki, AGH w Krakowie | Postępująca transformacja energetyczna (TE) to dynamiczny, wieloaspektowy proces, który stawia nowe wyzwania przed wszystkimi jej interesariuszami. Kluczową rolę odgrywać będzie tworzenie rozwiązań technologicznych gotowych do skutecznej adaptacji przez gospodarkę oraz wypracowywanie i wdrażanie innowacyjnych modeli biznesowych. Jednak warunkiem determinującym aplikowanie nowych rozwiązań będzie dostępność wysoko kwalifikowanych kadr. Misja wychowania odpowiednich specjalistów należy przede wszystkim do jednostek nauki, ale także instytucji otoczenia biznesu oraz sektora edukacji. Prowadzenie badań dotyczących poszukiwania nowych technologii energetycznych oraz doskonalenia i optymalizacji już istniejących należy oczywiście do jednostek naukowych. Ważnym zadaniem nauki jest również wyjaśnianie przyczyn i potencjalnych skutków zmian klimatycznych, co ma niebagatelne znaczenie dla prowadzenia przez państwo efektywnej polityki energetycznej. Aby móc nadążać za zmianami, konieczne jest uelastycznienie programów nauczania. Włączanie przemysłu w procesy kształcenia to niezbędny element przygotowywania kadr, nie tylko dla energetyki. Staże i praktyki w firmach energetycznych dają studentom możliwość zdobycia doświadczenia zawodowego, zweryfikowania wiedzy teoretycznej i zrozumienia praktycznych aspektów wdrażania nowych technologii. Zanim uda się przeprowadzić szersze zmiany w systemie edukacji (takie postulaty są już zgłaszane do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego), można możliwie szybko wprowadzać rozwiązania cząstkowe (jak np. tzw. mikropoświadczenia), które pozwolą szybciej reagować na zapotrzebowanie rynku. Cele:
|
|
Koordynator | Opis sesji | Prelegenci |
Joanna Kulczycka, AGH w Krakowie | Gospodarka o obiegu zamkniętym (GOZ) to system, który jest już skutecznie wdrażany w strategiach rozwoju wielu krajów na świecie (w Polsce: Mapa drogowa transformacji w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym), a także w programach rozwoju regionów i miast (np. Program GOZ dla Małopolski) oraz w modelach biznesowych organizacji. Jego główne założenia to racjonalne gospodarowanie zasobami, minimalizacja wytwarzania odpadów oraz pozyskiwanie surowców i energii ze źródeł odnawialnych. Innowacyjne rozwiązania technologiczne i organizacyjne, które mają na celu przyspieszenie transformacji w kierunku GOZ, są wspierane z funduszy UE i krajowych. W energetyce polegają one m.in. na poszukiwaniu energooszczędności, zwiększaniu udziału OZE, odzysku i wykorzystywaniu ciepła, zagospodarowywaniu odpadów resztkowych (w tym bioodpadów), zapewnianiu trwałości produktów (w tym ponownego i kaskadowego ich wykorzystania), współdzieleniu, użyczaniu i ekoprojektowaniu urządzeń i instalacji, zmniejszaniu zużycia lub substytucji surowców krytycznych, a także wdrażaniu inteligentnych systemów energetycznych. Można spodziewać się, iż wprowadzane obecnie regulacje prawne, zgodne ze standardami ESG, będą wymuszać wdrażanie takich rozwiązań. Przykładowo, jak wynika z Rozporządzenia Delegowanego Komisji (UE) 2023/2486 z dnia 27 czerwca 2023 r., techniczne kryteria kwalifikacji danych taksonomicznych obejmują m.in. taki cel środowiskowy jak „przejście na gospodarkę o obiegu zamkniętym, w tym zapobieganie powstawaniu odpadów oraz ich ponowne użycie i recykling”. Cele:
|
|
Koordynator | Opis sesji | Prelegenci |
Grzegorz Tchorek, Zastępca Dyrektora Instytutu Energetyki | Transformacja energetyczna (TE) dotyczy wszystkich obszarów naszego życia, ale szczególnie ważne miejsce zajmuje w sektorze transportu i mobilności, gdzie proces odejścia od paliw kopalnych i elektryfikacji będzie bardzo skomplikowany. W przemyśle, energetyce czy nawet ciepłownictwie sprawa jest o tyle prostsza, że zużycie energii zachodzi tam w sposób skoncentrowany. Inaczej jest w przypadku mobilności. Tu mamy do czynienia z milionami rozrzuconych na terenie całego kraju jednostek zasilanych w systemie rozproszonym, które konsumują energię, przemieszczając się. Z tego powodu transformacja energetyczna w mobilności wymaga wprowadzenia szeregu zmian w takich aspektach, jak między innymi: sposób wytwarzania energii oraz zasilania w energię (w tym poprzez nową infrastrukturę), konstrukcja i budowa pojazdów oraz napędów, nawyki transportowe czy dostępność komunikacji publicznej. Oznacza to, że proces przemian będzie wieloaspektowy, interdyscyplinarny i rozłożony w czasie. Cele:
|
|
Koordynator | Opis sesji | Prelegenci |
Mariusz Ruszel, Instytut Polityki Energetycznej | Kluczową cechą energetyki energetycznej (ER), która czyni z niej mocny fundament do budowania bezpieczeństwa energetycznego kraju, jest jej lokalność. Idea ER polega na wykorzystywaniu energii blisko źródeł jej wytwarzania, bez strat związanych z przesyłem czy awariami technicznymi sieci. Niezależność od zewnętrznego zaopatrzenia oraz od centralnej generacji w dużych elektrowniach to również bezcenne wentyle bezpieczeństwa w obliczu kryzysów takich jak wojna czy zamachy terrorystyczne, które niestety stają się coraz powszechniejszym elementem naszej rzeczywistości. Ostatecznie nasze bezpieczeństwo zależy również od tempa zmian klimatycznych. Wszystkie te czynniki sprawiają, że bezpieczeństwo energetyczne kraju jest ściśle powiązane z procesem transformacji energetycznej (TE), i odwrotnie – rozmowa na temat energetyki rozproszonej nie może pomijać kwestii bezpieczeństwa energetycznego. Energetyka oddziałuje na wszystkie obszary organizacji życia publicznego. Dzisiejsza kondycja energetyki definiuje kształt świata, w jakim przyjdzie żyć kolejnym pokoleniom. Niekwestionowany kryzys daje jednak szansę na stworzenie nowego porządku, który będzie trwały, stabilny, a przede wszystkim bezpieczny. Trzeba przy tym pamiętać, że bezpieczeństwo energetyczne nie ogranicza się jedynie do zapewnienia ciągłości dostępu do źródeł energii. Jest to złożone zagadnienie, które obejmuje zarówno aspekty geopolityczne, jak i ekonomiczne, techniczne, środowiskowe oraz społeczne. Podczas dyskusji panelistów postaramy się ustalić, jakie rozwiązania w dziedzinie energetyki będą gwarancją bezpieczeństwa we wszystkich tych obszarach. Jednym z celów dyskusji w ramach ST 16 będzie określenie zasad konstrukcji miksu energetycznego, by był jak najmniej emisyjny, jak najbardziej elastyczny, a jednocześnie dawał stabilną podstawę dla funkcjonowania państwa. Oprócz dobrze zaprojektowanych źródeł energii system energetyczny musi posiadać również dobrze rozwiniętą infrastrukturę dostawczą. Do zapewnienia bezpiecznego przesyłu energii ze źródeł do odbiorców potrzebne są inwestycje w infrastrukturę, takie jak budowa nowych linii przesyłowych, terminali LNG czy magazynów energii. Z kolei rozwój inteligentnych sieci energetycznych (smart grids) daje perspektywy na lepsze zarządzanie przepływem energii oraz zwiększenie efektywności wykorzystania zasobów. Odporność na zewnętrzne wstrząsy, takie jak kryzysy polityczne, zmiany klimatyczne czy zakłócenia w dostawach surowców energetycznych, to kolejny nieodłączny element bezpieczeństwa energetycznego. W związku z tym kluczowe jest posiadanie „planów awaryjnych” oraz elastycznych mechanizmów reagowania na kryzysy, które pozwolą na szybkie i efektywne przywrócenie stabilności systemu energetycznego. Cele:
|
|
Koordynator | Opis sesji | Prelegenci |
Sławomir Kopeć, AGH w Krakowie | Podczas I Kongresu Energetyki Rozproszonej jesienią 2023 r. zaprezentowano dokument pod nazwą „Energetyka rozproszona dla przyszłości Polski. Wspólne stanowisko organizacji rozwijających energetykę rozproszoną”. Zawierał on zestaw rekomendacji i postulatów środowiska i był skierowany do podmiotów odpowiedzialnych za politykę energetyczną państwa, które miały zostać wyłonione w wyborach parlamentarnych. W lutym 2024 r. przedstawiciele sygnatariuszy przedstawili wspólne stanowisko w Ministerstwie Klimatu i Środowiska. Współpraca kilkunastu organizacji, które brały udział w tworzeniu dokumentu, na tym jednak się nie kończy. Warsztaty organizowane w ramach II Kongresu Energetyki Rozproszonej będą okazją do wspólnego przyjrzenia się dokumentom programowym nowego rządu. Przedstawiciele środowisk zaangażowanych w transformację energetyczną zastanowią się, czy działania legislacyjne rządu w satysfakcjonujący sposób uwzględniają ich postulaty, a także czy nie generują nowych problemów i wyzwań dla branży. |
|
Koordynator | Opis sesji | Prelegenci |
Ewa Adamiec, AGH w Krakowie | Osiągnięcie neutralności klimatycznej w perspektywie do 2050 roku wydaje się jednym z najtrudniejszych wyzwań, przed jakim stoi obecnie młode pokolenie. Ludzie młodzi będą najsilniej dotknięci skutkami podejmowanych dzisiaj decyzji, dlatego tak ważne jest, aby mieli na nie świadomy wpływ – aby uczestniczyli w procesie transformacji energetycznej (TE) i aktywnie go kształtowali. Chcemy wspierać przedstawicieli tej grupy, którzy wykazują holistyczne podejście do zmian zachodzących w świecie i są gotowi do stałego analizowania alternatywnych rozwiązań, gdyż dziedzina energetyki i koncepcje transformacji zmieniają się bardzo szybko. Program Ambasador_ka Transformacji Energetycznej jest skierowany do osób w wieku 18–35 lat. Jego celem jest budowanie potencjału przyszłych specjalistów i liderów w obszarze transformacji energetycznej. Ambasadorzy realizują ścieżkę rozwojowo-edukacyjną, aby z entuzjastów działań klimatycznych stać się kompetentnymi młodymi profesjonalistami. Ich rola polega na inspirowaniu, informowaniu i mobilizowaniu społeczeństwa do podejmowania działań na rzecz transformacji energetycznej. Poprzez inicjatywę Ambasador_ka Transformacji Energetycznej chcemy ułatwić młodym ludziom rozwój osobisty i zachęcić ich do obrania ścieżki kariery związanej z naukami o klimacie, inżynierią środowiska, energetyką i rozwojem zielonych technologii. Udział w II Kongresie Energetyki Rozproszonej pozwoli im nawiązać cenne relacje w środowisku polityków, ekspertów, naukowców, aktywistów, a także zbudować siatkę kontaktów z przedstawicielami sektora energetycznego rozwijającymi energetykę rozproszoną oraz działającymi na rzecz efektywnej transformacji. Łącząc ich ze sobą oraz z kluczowymi podmiotami w sektorze energetycznym, chcemy wzmocnić ich pozycję i umieścić ich w centrum europejskiej transformacji energetycznej. W końcu za kilka lat to właśnie oni będą decydować o rynku energii. Ponieważ niezwykle ważne jest, aby ludzie młodzi rozumieli, jak wygląda proces kształtowania się polityk na poziomie europejskim i krajowym, będziemy angażować ich w debaty na wysokim szczeblu, spotkania ministerialne i wydarzenia branżowe. Cele:
|
|
Ostatnia aktualizacja: 09.10.2024